K A L V Á R I E   A   K Ř Í Ž O V É   C E S T Y

    Poměrně široké pojmy jsou v této galerii zúženy zejména na historické projekty ve volné krajině, které více či méně napodobují jeruzalémskou předlohu, tedy vrch, který tvarem zřejmě připomínal lebku (název pro lebku odvozený z hebrejštiny je Golgota, z řečtiny pak Kalvárie) a kam Ježíš Kristus nesl svůj kříž a kde byl posléze Ukřižován i uložen do hrobu. Za účelem připomenutí smrti a vzkříšení Ježíše Krista a z důvodů všeobecně špatné dostupnosti Svaté země vznikaly od středověku první napodobeniny tohoto posvátného místa. Nejprve byly stavěny kopie Božích hrobů (viz samostatná galerie) a od pozdního středověku už vznikaly celé kalvárie. Za vůbec první hmotné ztvárnění je považována křížová cesta z kláštera Scala Coeli u Córdoby z roku 1425.

    Kalvárie a křížové cesty byly propagovány zejména františkány, kteří byli od 14. století správci jeruzalémského Božího hrobu a dodnes mají privilegium křížové cesty světit. Nejstarší známá skupina exteriérových kalvárií vznikala postupně od poloviny 15. století v Bretani. Jde o mimořádně výpravná a precizně provedená sousoší o desítkách figur na jediném, byť členěném podstavci např. Tronoën, Pleyben nebo Guimiliau. Od 15. století rovněž vznikají kalvárie poblíž měst, ke kterým směřují jednotlivá zastavení, z počátku sedm, později 14. Jedna z nejstarších kalvárií vznikla v roce 1468 v Lübecku a následně přibývaly další např. Ahrweiler, Fribourg nebo Görlitz. V 18. století je již kalvárie součástí prakticky každého většího města.

    Od konce 15. století se zejména v Piemontu objevuje model tzv. Svatých hor, které se snaží maximálně věrně zachytit stav odpovídající realitě z doby Kristova umučení. Tento model je více či méně důsledný v prostorovém rozmístění, mnohdy i s přesnými vzdálenostmi mezi jednotlivými zastaveními, tedy místy konkrétních pašijových událostí. V těchto relativně rozsáhlých areálech tak běžně narazíme na Pilátův palác, Olivetskou horu, večeřadlo nebo most přes Cedron. Nejstarší Svatou horou je Varallo (45 zastavení), které stavěl od roku 1491 minorita Bernardo Caimi.

    Do střední Evropy se fenomén kalvárií dostal relativně pozdě. Nejstarší a zároveň jedna z nejvýznamnějších kalvárií vznikla v Kalwarii Źebrzydowskiej na počátku 17. století, ke staršímu horizontu dále patří Mikulov, Pakość, Wejherowo, Graz, Kalwarie Pacławska, Heiligenkreuz nebo Římov. Právě Římov o 25 kaplích nejvíce z českých křížových cest připomíná jeruzalémskou topografii. Opomenout rozhodně nemůžeme největší kalvárii (co do počtu kaplí) ve Vambeřicích budovanou podle vzoru Svatých hor od konce 17. století. Za pozornost rovněž stojí originálně pojatá skupina uměle vyzděných nebo navršených kalvárií s vnitřním schodištěm nebo spirálovitě vedenou cestou po svrchním plášti např. Eisenstadt, Maria Lanzendorf nebo Frauenkirchen, stejně tak křížové cesty s přímým začleněním soch do terénu např. Retz, Falkenstein nebo Bisamberg, kde sochy lemují přístupové schodiště.

AHRWEILER
BANSKÁ ŠTIAVNICA
BEZĎĚZ
BISAMBERG
BOHOSUDOV
BRADLO
BRTNÍKY
CELLDÖMÖLK
CVIKOV
ČESKÝ KRUMLOV
ČESTICE
DETVA
DIAKOVCE
DOLNÍ KOUNICE
DOLNÍ OLDŘÍŠ
DŘÍZNA
DUNAJOVICKÁ HORA
EISENSTADT
ESSEG
ESZTERGOM
FALKENSTEIN
FRAUENKIRCHEN
FRIBOURG
FRÝDEK
FRÝDLANT
FRYMBURK
GÖRLITZ
GUTENSTEIN
HEGYKÖZSÉG
HEILIGENKREUZ
HLUBOKÉ MAŠŮVKY
HODKOVICE NAD MOHELKOU
HOLÍČ
HOSTÝN
HOSTÝN
HUMENNÉ
JEDLOVÁ
JESENICE
JIHLAVA
JISTEBNICE
KALWARIA ŹEBRZYDOWSKA
KLÁŠTOR POD ZNIEVOM
KOBERN
KÖSZEG
KOTEL
KRZESZÓW
KŘESÍN
KÜHNRING
KUNÍČEK
KVASICE
LEOBEN
LHENICE
MARIA LANZENDORF
MÁRIANOSZTRA
MARIENTHAL
MIKULOV
MILIČÍN
MORAVSKÝ BEROUN
NEPOMUK
NITRA
NOVÉ HRADY
OSTRÉ
PASKOV
PODSREDA
POLNÁ
POTŠTEJN
POVAŽSKÁ BYSTRICA
PŘÍBOR
RADVANEC
RAYNAUDE
REGENSBURG
ROKOLE
RUDA
RUMBURK
ŘÍMOV
SCHIRGISWALDE
SIVÁ BRADA
SKALICA
SKALKA
SMOLENICE
SMRŽOV
SOPRON
ST. MARGARETHEN
STÁRKOV
STARÝ HROZŇATOV
STRÁŽISKO
STUDENEC
SVATÝ JAN
SVETE GORE
TÁBOR
TÁBOR (LOMNICE NAD POPELKOU)
TŘÍKŘÍŽOVÝ VRCH (VELKÉ ŽERNOSEKY)
TRSTÍN
VÁRPALOTA
VOLARY
VÖRÖSTÓ
VYŠŚÍ BROD
WAMBIERZYCE
ŽELIV
© burda 2008-016